Fortifikationsverkets logotyp och symbol
  • Talande webb
Fortifikationsverkets symbol
Ikon för huvudnavigationen
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer

Dynamisk flygsimulator

Fortifikationsverkets fastighetsbestånd är brett – allt från enkla kallförråd till byggnadsminnen och högteknologiska, moderna byggnader.

Dynamisk flygsimulator

Den mest avancerade utrustningen i världen för att testa och utbilda piloter samt forska i g-krafter finns i Linköping. Den dynamiska flygsimulatorn, DFS, gömmer sig i en specialkonstruerad cylinderformad byggnad på Malmen.

Flygsimulator Malmen

Redan under teststadiet har intresserade från Europa, USA och Kina varit på studiebesök. Byggnaden har ritats av en grupp arkitekter och ingenjörer på Confortia, senare Sycon, i Eskilstuna och Linköping. Anläggningen byggdes åren 1996-98 i nära samarbete med tillverkaren av den dynamiska flygsimulatorn, Wyle Laboratories i Kalifornien, USA. Efter en lång test- och inkörningsperiod togs anläggningen i drift i början av år 2003.

En av tre anläggningar i världen

Det finns bara två liknande anläggningar i hela världen – i USA och Singapore. Men de är äldre och har inte samma höga prestanda. Det innebär att intresset är stort för den dynamiska flygsimulatorn i Linköping från alla håll i världen.

Starka g-krafter i testmiljö

Anläggningen i Linköping kombinerar en humancentrifug och en flygsimulator – därav namnet dynamisk flygsimulator – så att piloter kan utbildas och testas under så verklighetstrogna förhållanden som möjligt utan att lämna marken. Det är främst de starka g-krafter som förare av exempelvis jakt- och spaningsflygplanet JAS utsätts för i luften som påverkar piloten fysiskt och mentalt. Hur föraren påverkas av centrifugalkraften räknas i g-krafter. Förarens uthållighet kan genom den dynamiska flygsimulatorn testas under säkra förhållanden.

Det finns sedan tidigare en humancentrifug som används för test av piloter på Karolinska institutet i Solna. En hel del forskning kommer sannolikt att bedrivas i den nya anläggningen i Linköping. Forskarna kan bland annat studera hur piloterna som utsätts för överbelastning av information i förarkabinen arbetar under g-last.

Placerad i Linköping

Den dynamiska flygsimulatorn är placerad i Linköping av flera anledningar. Här finns redan Saab, som tillverkar JAS-planen, FMV som provkör JAS på Malmen samt Flygmedicincentrum som ansvarar för flygträningen av testflygarna. I den cirkelformade byggnaden finns förutom FMV, även Försvarets forskningsinstitut, FOI.