Gå till innehåll

Intensiv flygfältsvecka för Arne

När landningsbanor ska hållas i toppskick – eller snabbt repareras efter skada – krävs både precision, planering och samverkan. För fastighetsingenjören Arne Ericsson vid Malmens flygplats i Linköping blev det en oktobervecka med fullt fokus på flygfält, underhåll och beredskap.

Arne Ericsson

Arne Ericsson är fastighetsingenjör på Fortifikationsverket. Foto: privat

Arne Ericsson har arbetat på Fortifikationsverket i två år och ansvarar bland annat för underhållsarbeten på flygfälten vid Malmens flygplats. En intensiv vecka i oktober inleddes med slutbesiktning av årets underhållsprojekt – ett arbete som Fortifikationsverket genomför i nära samverkan med Försvarsmakten och externa konsulter.

Vi åker runt tillsammans med flygplatsledningen och fälthållningen från Försvarsmakten och går igenom hela området. Det handlar om att säkerställa att landningsbanor, taxibanor och stråkytor håller rätt standard och är användbara, berättar Arne Ericsson.

Övning på Rinkabyfältet

När besiktningen var avslutad fortsatte resan söderut, till Rinkabys övningsfält utanför Kristianstad. Där deltog Arne och kollegor från Försvarsmakten och FMV i en övning som fokuserade på taktisk flygfältsreparation (TFR) – ett reparationssystem som utvecklats för att snabbt kunna återställa en landningsbana efter en skada.

En militär som står i ett hål i marken blir fotad av en kollega

För att skapa en realistisk situation sprängdes ett hål i en bana. Foto: Arne Ericsson/Fortifikationsverket

Det handlar om att kunna laga en bana snabbt som fasiken. Om det händer något  – en sprängning eller någon annan skada – måste flygplan kunna starta och landa igen inom några timmar, säger Arne.

Under övningen sprängdes en sektion av en bana för att skapa en realistisk situation. Därefter följde praktiska moment där officerare och instruktörer övade på att röja, fylla och återställa ytan enligt noggrant fastställda rutiner och materialkrav.

Fortifikationsverkets roll i beredskapen

Fortifikationsverket äger de militära flygfälten i Sverige och har därför en central roll i arbetet med att säkerställa infrastruktur och beredskap. Även om de akuta reparationerna utförs av Försvarsmakten själva behöver Fortifikationsverket förstå och samordna förutsättningarna för att allt ska fungera när det behövs.

Vi måste veta hur systemen fungerar, var utrustningen ska finnas och hur vi kan stötta när något inträffar. Allt hänger ihop, säger Arne Ericsson.

Att arbeta på airside – inom flygplatsens avspärrade område – ställer dessutom höga krav på planering och säkerhet.

Det är inte bara att ringa en entreprenör och börja gräva. Allt måste minutplaneras, med vakter, tillstånd och kontakt med flygtornet. Inget är enkelt, men det är det som gör jobbet så intressant, berättar Arne Ericsson.

Samverkan för robust försvar

Övningen på Rinkaby visar tydligt hur viktigt samarbetet är mellan Fortifikationsverket, Försvarsmakten, FMV och försvarsindustrin. Genom gemensamma övningar och erfarenhetsutbyte stärks både förståelsen och beredskapen.

Vi lär oss mycket av varandra. Vår uppgift är att bidra med fastighets- och infrastrukturexpertis, så att Försvarsmakten kan fokusera på sin operativa förmåga. Tillsammans bygger vi robusthet”, säger Arne.

Flera personer står och tittar in i en container fylld med prylar

Samarbete är viktigt för försvarsförmågan. Foto: Arne Ericsson/Fortifikationsverket

Fortifikationsverkets arbete med flygfält handlar inte bara om asfalt och beläggning – utan om att bidra till Sveriges försvarsförmåga, varje dag.

Är du redo för något nytt?

Vi fortsätter växa och vi letar efter nya talanger som vill vara med och bidra till att stärka Sveriges försvarsförmåga. Du kan prenumerera på våra lediga jobb.

Malmens flygplats

Malmens flygplats i Linköping Foto: Johan Danielson

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 oktober 2025