Närboendemöte Lovön 9 juni
Den 9 juni höll FRA, Fortifikationsverket och Trafikverket ett informationsmöte med anledning av avstängningen av Rörbyvägen. Här finns svar på de frågor och synpunkter som framfördes samt en sammanfattning av mötet.
Information från FRA
Kommunikationschef Ola Billger inledde med en kort omvärldsbeskrivning. FRA ser tillbaka på en period där säkerhetsläget har blivit värre. Hoten mot Sverige kommer från olika håll, de flätas också in i varandra på nya sätt. Till exempel använder andra länder sina nätverk för att kontakta svenska gängkriminella.
Terrorhotnivån sänktes nyligen från 4 till 3. Sverige är inte längre ett prioriterat mål men likväl ett legitimt mål. FRA är ett mål främst för främmande underrättelsetjänst.
Avstängningen av väg 825 Rörbyvägen
Högsta förvaltningsdomstolen har avvisat det överklagande som handlagts av dem. Alla juridiska och praktiska förutsättningar för att kunna stänga av Rörbyvägen genom FRA:s område är därmed klara. Den 23 juni kommer vägen att stängas av för alla som inte ska till FRA, såväl bilister som cyklister, ryttare och fotgängare. Det kommer finnas möjlighet att vända på båda sidor utanför området på ett trafiksäkert sätt med hjälp av nya vändplaner. Runt området sträcker sig en nyskapad grusväg för ryttare, cyklister och fotgängare.
Bussarna kommer att fortsätta passera genom området fram till dess att hösttidtabellen börjar gälla. Av- och påstigning vid hållplatsen Rörby FRA kommer endast att vara tillåtet för den med ärende till FRA. När hösttidtabellen börjar gälla kommer bussarna att vända på ömse sidor om FRA.
Utryckningsfordon kan passera även efter avstängningen.
Information från Fortifikationsverket
Fortifikationsverket visade en karta över den grusade cykel-, gång- och ridvägen runt FRA. Vägen kommer att förändras efter synpunkter från närboende. En ansökan till Länsstyrelsen har skickats om att skifta placering på ett intilliggande dike. Viljan är att genom dikets omplacering kunna separera gång- och cykelväg från ridväg. Tills detta är färdigt gäller visad hänsyn för alla som vistas på vägen.
Fortifikationsverket presenterade även en bild över de nya vändplatserna på FRA:s östra och västra sidor. Vändplatserna kommer att testköras av VR inom kort för att säkerställa att bussarna kommer runt ordentligt.
Det är viktigt att komma ihåg att det vi ser i dag runt FRA är en arbetsplats, men det kommer inte alltid att se ut så. I gestaltningsplanen finns planer på till exempel återplantering av träd och det ska bli en integrerad miljö.
Information från VR
VR kör busstrafiken på uppdrag av Trafikförvaltningen Region Stockholm. De bekräftar att bussarna 323, 323X och 333 kommer att fortsätta passera genom området fram till dess att hösttidtabellen börjar gälla den 18 augusti. Därefter kommer bussarna att vända på respektive sida om FRA, så kallad skaftkörning, och därefter köra tillbaka ut mot Ekerövägen.
Bussarna kommer att gå till alla hållplatser som nu trafikeras med samma frekvens som tidigare, men resvägen kommer i vissa fall att bli längre. Trafikförvaltningen att kommer att analysera resandet löpande och undersöka vad som blir den bästa lösningen för resenärerna.
Linjen 323 kommer att ha ett bibehållet antal avgångar. Vardagar kommer linjen att trafikera med olika upplägg beroende på vilken tid på dygnet det är. Här kommer linjetrafiken i huvuddrag, enstaka avgångar avviker.
- Under morgonrusningen kommer 323 trafikera Brommaplan – FRA – Strömdal – Rörby gård samt Rörby gård – Strömdal – Brommaplan.
- De turer som idag går Brommaplan – Kanton kommer i stället trafikera Brommaplan – FRA.
- Under eftermiddagsrusningen trafikerar 323 Rörby gård – Strömdal – FRA – Brommaplan samt Brommaplan – Strömdal – Rörby gård.
- De turer som går Lovö kyrka – Brommaplan kommer i stället att trafikera FRA – Brommaplan.
- Utanför rusningstid på vardagar kommer 323 trafikera Brommaplan – FRA – Strömdal – Rörby gård och omvänt.
- Under helgerna kommer 323 trafikera Brommaplan – FRA – Rörby gård – Strömdal och omvänt.
Övriga busslinjer på Lovön kommer inte att påverkas.
Information från Trafikverket
Trafikverket berättade om kompenserande trafikåtgärder. Till följd av att väg 825 stängs av har åtgärder planerats för vägsträckningen mellan Rörby gård och Lovö kyrka för att öka framkomligheten och trafiksäkerheten i området. Valet av åtgärder är baserat på minsta möjliga intrång med hänseende till kultur- och naturskydd i området.
Åtgärd 1: Skapa åtta mötesplatser
Åtgärd 2: Förstärkningar av vägkant (redan åtgärdat)
Åtgärd 3: Timglas, en bil i taget får komma förbi och man skapar växeltrafik. Åtgärden är aktuell vid Rörby gård.
Åtgärd 4: Mindre korsningsåtgärd vid Lovö kyrka i form av skyltning och refug.
Sedan det förra närboendemötet (25 mars 2025) har Trafikverket genomfört platsbesök för informationsinsamling. Detta arbete fortsätter, liksom planering och budgetering. Tidplan är ännu inte klart. Om projektet klassas som ”Små och okomplicerade åtgärder” kan processen gå snabbare.
Trafikverket har inlett en dialog med Stockholm Vatten och Avfall (SVOA). SVOA planerar att bygga en ny huvudvattenledning mellan Lovö vattenverk och Drottningholmssundet. Ledningen blir cirka fem km lång. Byggstart är planerad till tidigast 2027.
En fiberdragning är också planerad i området, och Trafikverket håller en dialog med markägaren Statens Fastighetsverk.
Trafikverket meddelar att de har upprättat en projektsida på sin hemsida trafikverket.se: Väg 825, åtgärder på Rörbyvägen. Länk till annan webbplats. Sidan kommer att fyllas på allteftersom, med dokument, nyheter och en tidslinje.
Svar på frågor och synpunkter från mötesdeltagare
SVOA:s planerade dragning av vattenledningen år 2027 kommer att medföra tunga transporter under en längre tid. Kommer vägen att hålla för belastningen och kommer det gå att mötas i trafiken?
SVOA är skyldiga att ha en trafikåtgärdsplan, det kan till exempel innebära stoppljus och växeltrafik. Deras arbete har ännu inte kommit till det stadiet att trafikåtgärder finns på plats. Vägverket hanterar vägens underhåll löpande.
Vid de planerade mötesplatserna, kommer det vara möjligt för hästtransporter att mötas där?
De mötesplatser som planeras för är 20 m långa. I arbetet med att planera mötesplatserna tas hänsyn både till längd och sikt.
För att förenkla trafiksituationen, kan inte alla FRA-anställda använda vägen vid Orangeriet i stället?
Under en inledande period kommer FRA-anställda att kunna köra in från båda håll, men endast ut genom den östra grinden (vägen mot orangeriet). På sikt kommer all trafik till och från FRA att ske via vägen mot Orangeriet.
Hur ser ni på förslaget att sätta upp en spegel där det är dålig sikt?
Att sätta upp speglar är inget vi normalt gör, vi försöker i möjligaste mån att bygga så att speglar inte behövs. Men vi ser över detta förslag om det kan vara aktuellt.
Är budgeten densamma som den som lades fram 2018?
Budgeten är uppdaterad efter inflationen och till de planerade åtgärderna.
Hur kommer framkomligheten att vara under tiden arbetet medan åtgärderna pågår?
Vi kommer att kunna utföra arbete från sidan av vägen. Framkomligheten kommer att vara densamma om inte bättre, då tillfälliga väglösningar har höga krav på sig.
Varför har Trafikverket inte gjort något förrän nu?
Trafikverket behöver avvakta att allt är beslutat och klart innan man kan köra igång.
Hur ska hästtransporter kunna mötas vid ridtävlingar då det är ovanligt mycket trafik?
Särskilda situationer såsom stora evenemang är inget som vi anpassar vägen till. Då gäller i stället att man som trafikant visar extra hänsyn.
Kommer ni göra några åtgärder vid Lovö kyrka där marken är vattensjuk?
Det finns inte med i den här åtgärdsplanen.
När ni åtgärdar Rörbyvägen, flyttas då inte problemet till Lovö kyrkoallé?
I ett första skede prioriterar Trafikverket att genomföra åtgärder som går att färdigställa inom rimlig tid. Då kyrkoallén är biotopskyddad krävs tillstånd och stora åtgärder som tar längre tid eftersom de kräver projektering.
Under en tid när Lovön hade tung trafik med anledning av byggandet av Förbifart Stockholm växlades den ut med båttrafik – har ni tittat på den möjligheten?
Trafikverket tittar vidare på det förslaget i dialog med SVOA.
Vem har väghållningsansvar för den nya gång- och cykelvägen samt ridvägen?
Fortifikationsverket.
Varför har man röjt i skogen, vid grusvägen genom Dammtorp?
Det är med anledning av det parkeringsgarage som ska uppföras i skogen öster om FRA.
Ibland delar Rörby gård och FRA varutransportbilar, var kommer dessa få köra ut från FRA:s område?
FRA tar med sig den frågan och återkommer.
Kurvan till Rörbybacken mot Hogsta är skarp, kommer långtradare kunna köra där?
Trafikverket har inte sett över kurvradien än, det är något som ses över vid projektering.
Kommer stora fordon, exempelvis skördetröskor eller extra långa långtradare att få tillstånd att köra genom området?
Nej, inga sådana transporter kommer att tillåtas. Det är enbart vid till exempel större trafikincidenter och om då polisen beordrar FRA att öppna grindarna som det kommer att ske.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 18 juni 2025